- Obroniliśmy fundusze na politykę spójności. To duży sukces - komentuje Adrian Furgalski, dyrektor programowy Railway Business Forum. Polska otrzyma ponad 300 mld zł środków unijnych na modernizację
Po trwających dobę negocjacjach przywódcy państw członkowskich Unii Europejskiej zadecydowali o jej kształcie jej finansów na przyszłe lata. Zgodnie z ich ustaleniami wydatki UE w latach 2014-2020 mają nie przekroczyć kwoty 960 mld euro. Do jest ok. 85 mld euro mniej niż zaproponowała Komisja Europejska i niemal 35 mld euro mniej niż w aktualnej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013. Udało się uzyskać kwotę ponad 303 mld zł dla Polski w latach 2014-2020 z funduszy spójności.
- Budżet całej Unii będzie obniżony o 4 proc., a budżet dla Polski o 4 proc.wzrośnie. Obroniliśmy fundusze na politykę spójności. To duży sukces - komentuje Adrian Furgalski, dyrektor programowy Railway Business Forum. Przypomina, że budżet jest już ustalony, ale trzeba go jeszcze uchwalić - Mam nadzieję że sukces zostanie powtórzony w Europarlamencie - przyznaje.
- Teraz wyłącznie w naszych rękach przygotowanie sensownych procedur wydatkowania pieniędzy, ustalenie właściwych priorytetów inwestycyjnych i przygotowanie prawno - organizacyjne. Pamiętajmy, że to ostatni tak duży budżet dla Polski, dlatego nie może być partyzantki w projektach infrastrukturalnych, z którą mieliśmy do czynienia w PLK na początku obecnej perspektywy - zastrzega ekspert.
Wygląda na to, że pomimo zapowiedzi Polska nie wystartuje z wielkimi inwestycjami kolejowymi od początku nowego budżetu - Jak na razie nie rozpoczęły się żadne prace przygotowawcze do inwestycji po 2014 r. i to powinno niepokoić - mówi Furgalski. Minister transportu Sławomir Nowak już dziś zapowiedział wprawdzie, że w połowie roku ogłoszone zostaną pierwsze przetargi w ramach przyszłego budżetu unijnego, ale niestety chodzi o przetargi na nowe drogi.